HÄNDELSER...

Besök hos Böjda Spön - 2016-11-11

För en tid sedan, våren 2002, hittade jag Böjda Spön på nätet men intrycket var inte direkt en "aha-upplevelse" för mig. Det kan bero på de långa kataloger över olika artiklar som var upplagda i PDF-format vilket jag var inte överlycklig över.
Efter mitt senaste besök, 2016-11-11, hos Böjda Spön blev jag helt omvänt.

På senare tid i olika sammanhang omnämndes Böjda Spön i positivt ordalag vilket gjorde att jag återigen besökte Böjda Spön för att få påståenden bekräftade och handla nya flugbindningsmaterial. Jo, det dröjde inte länge förrän jag själv, med mer positiv inställning började botanisera i affärens utbud, artiklar och priser och fann att det är något speciellt med Böjda Spön.
I dag möttes jag av en artig Carl Schander som började svara på mina frågor. Att han var verbal gick inte ta fel på. Verbal på ett trevligt sätt utan att vara påträngande och det fanns utrymme för mina synpunkter också. Förutom verbaliteten, han förfogar över en gedigen fackkunskap vilket idag är bristvara hos de flesta i samma affärsgren.
Affären ligger på hörnet av Lång- och Storgatan i Sunne, nära Frykensundet med möjlighet att testa utrustningen (vid lämplig vädertyp) båda på gräsplan och på vatten. Idag är affären fullt med flugbindningsmaterial och allehanda fiskedrag och fiskeredskap.

Det går att beställa via telefon och det finns Webbutik med kundvagn och kassa. Men bäst av allt tycker jag att gå in i affären och låta sinnen lagra alla intrycken. Hittar man inte det man vill ha, så ordnas det snabbt utan att vänta i evigheter för leverans. Affärsidén, vad jag förstår, är att hålla en rimlig prisnivå, för att behålla kunderna och skaffa nya. Förtjänsten är efter mängden sålda artiklar samt nöjda och återkommande kunder och inte tvärtom.

Tvivlar du på mina ord?

Åk dit för att få det bekräftad och säkert får du en kopp kaffe med fiskesnack om flugbindning och fiske i allmänhet.

Carl Schander

Tommy

Stort tack för Tommy Björkman som gjorde resan möjligt för mig!

Åk till Böjda Spön i Sunne!

Laszlo

Kvällsfiske med tur – 21 aug 2016

Även idag hade jag turen med fisket. Runt 19-tiden tog en RB min fluga, egen imitation av harkrank.
Efter en stund håvades den och vägde 1,4 kg och var 50 cm.

Harrfiske i Norge 2016

Fjädermyggkläckare

• Krok VARIVAS 2200/#14
  • Bindsilke Svart 12/0
  • Kropp Micro-Chenille svart
  • Thorax Svart sälhår blandat med svart Ica Dub
  • Vinge Vit CDC

Bind en kläckare

Det vet vi att en kläckare bör vara synligt från avstånd innan fisken befinner sig strax under den, vilket denna kläckara gör.

Bind en dagsländakläckare

Må hända att det är aningen tidigt att börja binda nästa säsongs flugor, vilket jag gör nu. En enkel dagsländakläckare vilket byggs på en krok #14, ingående material finns sedan förut i en flugbindarens förråd.

BIND DIN EGEN HAWTHORN FLY BIBIO

Stockholms besök av barnbarn och sonen Erik
- början juli 2015

Hemma efter Norgefisket - 2015

Hemkommen trött, sliten och orkeslös efter fisketuren med sonen Erik och vår vän Janne. Med några bilder försöker teckna våra upplevelser. Fiskade 27 år i obruten följd i "vår" underbara vattendrag först nu fick jag inse att klimatförändring verkligen kan påverka fisket, och det gjorde för oss verkligen.

Väderförhållanden inte var på vår sida, regn, blåst, kallt i vatten därmed dålig insektskläckning som följdes av sämre fiske än vi var vana vid.

Nog fick vi fisk! Med två kockar i sällskap förhöjdes upplevelsen. Nyfångad öring tillagad på strandkanten av sonen var dagens höjdare.

För video klicka här!

Flugfiske med Christer- 2014-11-25

Den utlovade solig dag har infunnit sig och de minus grader vid ankomstan så småningom övergick till plusgrader. Spängerna vid tjärnen var farligt hala så behövdes halkbroddar(fick låna av Christer).

I takt med stigande värme kom fisken i gång och började vaka om än med långa pauser emellan.- Så fort Christer har krokat en fisk fick jag avbryta mitt fiske och spela in hans kamp med fisken.

Egentligen var inte så mycket fiske för min del men desto mer fotografering. All fisk "vi" fick Christers förtjänst. - Största fisken var runt 2 kg.

För video klicka här!

Fiske med Erik och Janne
2014-06-25

Vi har fiskat i Norge i ett antal mindre vattendrag sedan 1990 med andra orda ord i år var det 26:e året i följd. Vissa år har vi med en fiskekompis och i år var det Jannes tur.

Vi utövar catch and release fiske men en och annan fisk skadas (tyvärr) så pass att dessa tar vi som matfisk.

Vi hade inte de bästa väderförhållanden, nordan vind 6-7 grader, så dagsländakläckningen blev därefter. Trots detta Janne krokat bl. a. en fin harr på 1,1 kg vilket blev hans personrecord. Erik blev inte sämre han fick också en på 1,1 kg. Jag blev nöjd med mina mindre fiskar mellan 0,4 och 0,8 kg.

Samtliga fiskar togs på av mig bundna flugor. De bästa mönstren var dagsländaimitationer med förlängd kropp typ J:son, och andra diverse mönstren.

Här nedan två videoklipp som visar killarnas färdigheter hur håvningen ska gå till.

Janne håvar sin harr på 1,1 kg (personlig rekord)!

Erik har en 0,8 kg:s på gång

Erik tog en öring runt kilot

Janne visar upp sin rekord harr

Harren är bärgat

Det var problem med håvningen

Min 0,8 kg:s harr

En vacker dagslända landade på vadarbyxan

Nu närmar sig slutet…
2014-06-01

Fiskeresan till Norge närmar sig vilket är förenad med en del extra nya flugmönster skärskild om man har kräset folk i fiskesällskapet, vilket jag råkar ha. Det ska helst vara nybundna fräscha flugor.

- Ärligt talat jag tycker det samma.

Idag gjorde jag lite komplettering och några Klinkhammer, som vanligt ska vara med. Jag tror i och med detta ska flugarsenalen vara komplett (om inte kommer några extra önskningar).

Det finns flera fiskeföreningar 2014-05-28

Har nyligen gått med i en fiskeförening som förfogar över flera tjärnar, i en av dessa sätts ut REGNBÅGAR för föreningens medlemmar samt deras gästfiskare. De andra tjärnarna under utveckling och är öppna för allmänheten också mot löst fiskekort.

Samtliga tjärnar hyser bl.a. gädda och abborre m.m. vilket ger möjlighet till ett varierat fiske, t.ex. flugfiska gädda, vilket är mitt nya intresse.
Därmed en av mina problem löst men det betyder inte att jag behöver överge Mälaren och Stockholms skärgård samt i viss mån Vaxholm för att fiska gädda, där mina vuxna barn bor med sina familjer.

Apropå gäddflugfiske, jag har börjat rysta för den typen av fiskesätt. - En klumplina har jag försätt med öglor, se nedan, för att underlätta byte av tafs och eventuellt running line. Nu är det "bara" spö och rulle saknas.

Fisketur med Tommy - 2014-05-25

Tommy och hans söner hämtade mig och vi åkte till klubbvattnet för att ympa lite fiskeintresse i juniorerna.

Fint väder och det blev ännu bättre framåt kvällen. Vi fiskade hudsakligen med de ny bundna sländor och getingar men fisken ratade dessa.

Det gick betydligt bättre för Tommys söner de fick tre öringar 1,2 - 1,2 - 1,5 kg med andra ord motsvarande hela min dags kvot.

Vi grillade och Tommy tog några bilder. Vi hade kul även om fisket gick sämre för oss seniorer. - Sönerna var fyllda av energi och deras högt stämda röst stegrade efter var fisk de landade så det fortfarande ekar i mitt huvud.

En doldissimpa träder fram…

En av min favorit platser så här års (hemma hos mig) är på den inglasade balkongen där solskenet ger värme inte bara för kroppen utan även för själen. I takt med att man kopplar av och åldras, lockas gamla minnen fram, minnen t.ex. från andra världskriget.

Vi flydde från kriget (jag var runt 9 år) och vi hamnade i Bayern i samhället Anzenkirchen. Hör och häpna! En vacker dag hör vi Ungerskt marssång, vi rusar fram nyfiket och undrar vilka är de som frambringar ljudet. - Ju, i samlad formation kommer en grupp ungerska stridsflygare och bland dem är min morbror! Han var stridsflygare och har med tur klarat kriget. Det blev bara en kort träff med kram och tårar för gruppen far vidare, men minnena består. - No ja, jag ska inte gå in på djupare än så här.

Genom Anzenkirchen flöt en mindre å (namnet är okänd för mig) och denna å blev min favorit plats. Där gick jag i de grundare sträckorna i forsen och lyfte på stenen, sten efter sten. Under stenen oftast gömde sig små fiskar när de blottades stack de. De var grönaktiga till färgen jag gissar att de var någonslags simpa. - Först på 90-talet på mina flugbindningskurser kom jag på att föreviga dessa små varelser. Därmed doldissimpan trädde fram och min simpa blev född.

Inför Norge fisket 2014-04-28

Satt på min inglasade balkong runt en timme (26,2 grader) och praktisk taget "stekte" mig i det intensiva solskenet, i sällskap med P2:s klassiska förmiddag. Med hörlurar inpluggade i öronen var jag helt avskuren av omgivningen och tankarna far i väg till Norge där vi traditionellt flugfiskar midsommarveckan.

- I år blir det 26:e gången i följd.

Det är bråda dagar för mig vid bindstädet vi är tre som ska ha sina favoritflugor klara innan vi ger oss i väg . Det är märkligt att varje år tillkommer andra lockande flugmönster t.ex. J:son flugorna som dagsländor, getingar m.m.

Jag kommer att lägga ut delar av nybundna flugorna här men det kan dröja något då jag reser bort inom kort. Vi får nöja oss med ett mindre antal vilka har jag bundit i dagarna, det kommer att komma fler.

Bäst att man håller sig uppdaterat genom att besöka min hemsida!

Vid Svarttjärn 2014-04-26

Efter ett drygt år var det dags att besöka Svarttjärn igen. Strålande solsken lagom varmt temperatur båda i vatten och i luften och inte minst i fint sällskap med Tommy och en av hans söner Emil.

Fisket har gått inte bra vilket var i för sig väntat. Huvudsyftet var att umgås och koppla av. Dominerande inslag var grillandet vilket Emil skötte perfekt.

Tack för en trevlig samvaro!

Gäddflugfiske 2014-04-02

Kylig morgon och tunt istäcke nära land med några smygande braxen utefter fastlandet mötte oss vilket gjorde dagens fisketur annorlunda än normalt.

Vårt intresse var riktat mot annan fiskart än braxen nämligen gädda. Håkan (f.d. fiskeguide med egen motorbåt) har tröstat oss med sina välkända vasskantade vikar vilka tidigare gav honom åtskilliga gäddor bl.a. några med beaktansvärt storlek, runt 8 kg.

Jag hade svårt att "bli vän" med min lånade utrustning och både fisket och humöret blev därefter. Håkan såg att jag hade problem och på fiskeguides manér avhjälpte problemet. Han gjorde en "ny fluglina" med kortare klump och nytt skjutlina, ståltafsen knöts direkt i kroköglan.

Egentligen kom jag i gång med fisket på riktigt och det kändes bra, trots att min krokade gädda släppte och återvänt till sitt rätta element på egen hand.

Fisketurens resultat; Håkan landade två gäddor och ett okänt antal som lossnade. Erik fick landa en gädda och några som vägrade komma ur vattnet. Medan jag fick en som efter några meter släppte.

- Men vad gör det när man var i gott sällskap dessutom hade vi tur med vädret.

Tack Håkan för att du rädda min fisketur!

Flugfisketur i Norge 2013
- med Erik och Patrik

Det var 25-års jubileum för Norge-fisket i samma område för oss och det blev speciellt med tanke på att sonen Erik har "hittat" ett nytt fiskeområde med hjälp av GPS där fiskelyckan blev fulländat i ordets bemärkelse.

Vi har jobbat ivrigt med planeringen inför resan. Jag såg till att flugaskarna fylldes med rätt fångstgivande flugor bl. a. J:son (http://www.jsonsweden.com/) dagssländor, fjädermyggkläckare och andra olika imitationer. Erik lagade maträtter hemma för hela veckan men fick byta ut några rätter till förmån för nyfångade harr som blev poletta.

Väderleken kunde vi inte påverka vi fick "gilla läget" som det var. Utan att gå inpå detaljerna det var omväxlande molnig och solig med mindre regnskurar emellan dock undantag tisdagen den 26 juni. Dagen med D! - Spegelbank vatten strålande solsken temperatur runt 19 grader knappt någon bris att tala om och dagsländekläckning utan dess like. Det var brun forsslända som kläcktes vilket var ett riktigt skådespel. Denna dag kommer vi inte att glömma. Utan överdriv min/vår bästa fiskedag någonsin i Norge. Fångsten denna dag var harr och vikten på de enskilda fiskarna var: 1,1-0.9-0,9-0,9-0,7-0,7-0,7-0,5-0,5-0,5 kg, plus några mindre harr. Alla dessa fiskar har återfått friheten!

Catch and Release som gällde denna dag!

Efterföljande dagar gav sämre resultat och tog upp endast matfisk där Patriks två ½ kg: s öringar förgyllde tillvaron vid matbordet, vilka kockarna Erik och Patrik tillagade.

Som sagt det är tredje året i rad vi campar hos värdparet Gudrun och Karl Ole, både med ständigt leende på läpparna. De hade tid till pratstunder och kom på besök med nybakad kärleksmums som stärkte deras gästvänlighet. Vi passade på att boka oss för nästa år 2014.

Erik med sitt rekord harr, 1,1 kg (vågen hamnade i vatten men efter två dagar fiskade han upp, den med!)

En novis på gäddsafari
- den 8 september 2O12

Som sagt jag skulle delta i en gäddsafari med min son Erik och hans goda vän Håkan någonstans i stockholmsskärgård (jag vet fortfarande inte var vi fiskade). Vid ett tillfälle i deras inbördes konversation hörde jag ordet, Mörkön. Kanske var det där vi fiskade, förresten ligger den i stockholmsskärgård? Ni ser att geografi är inte min starka sida. Ni får rätta mig ni som läser dessa rader.

Hur som helst jag hade noll koll på läget. Den humana relationen var tidigare etablerad det var en stabil grund vilket hela fisketuren byggdes på. Däremot var det sämre ställt med min "utrustning", jag hade inget, förutom en nyinköpt flugfiskelina resten fick jag låna. Killarna hade allt!
Håkans generositet att ställa upp med båt och kunskap. Lokalkännedom och kastteknik och vilka flugor som behövdes mm. Det kom fram så småningom att han är fiskeguide på fritiden i skärgården. Han lärde novisen att kasta med gädd-utrustning vilket är inte det samma som vid öring- och harrfisket.

STOR TACK för er båda Håkan och Erik för att ni ställde upp och gav mig en oförglömmig dag.

Hur har det gått med fångsten? Undrar säkert somliga. Jo, det gick utöver min förväntning. Slutresultat blev tjugotvå (22) gäddor totalt. Förutom jag tappade en och annan hoppade av fick 4-landade medan Håkan fick dubbelt så mycket jämfört med Erik. Ni får räkna ut resultaten själva.